Digitale prijsetikettering voor Mister Spex winkels
Mister Spex GmbH is een van Europa's bekendste online aanbieders van merkbrillen, zonnebrillen en contactlenzen. Sinds de lancering in 2007 heeft Mister Spex zich gericht op geoptimaliseerde klantervaringen, hetzij via online een bril proberen ondersteund door speciale filters en zoekfuncties op de website, of via offline samenwerkingen met opticiens in vijf landen. In 2016 werd deze strategische klantgerichtheid geflankeerd door de uitbreiding van de omnichannel strategie met de opening van de eerste eigen winkel in Berlijn. Er zijn nu meer dan 30 Mister Spex winkels in Duitsland en er volgen er nog meer. De omnichannel-strategie van e-commerce en individueel advies alsmede gratis diensten in de stationaire optiekzaak kenmerken het bedrijfsmodel van Mister Spex.
Met betrekking tot de prijstransparantie van het assortiment overweegt Mister Spex al enige tijd de prijs- en productetikettering in de winkels te digitaliseren met behulp van elektronische etiketten. Omdat handmatige prijsaanpassingen tijdrovend en op de lange termijn niet procesveilig zijn en geen recht doen aan het "tech imago" van een toonaangevende omnichannel aanbieder, is automatische prijsetikettering de ideale oplossing voor retailers met een groot assortiment. Dit kon tussen oktober 2019 en juni 2020 - in samenwerking met e-shelf-labels - met succes worden geïmplementeerd voor 15 winkels in Duitsland. Meer Mister Spex winkels zullen in de toekomst volgen.
Na een uitgebreid onderzoek van verschillende aanbieders van e-ink oplossingen, koos Mister Spex voor e-shelf-labels als competente partner. In een volgende stap werd voor het project gekozen voor een individuele totaaloplossing bestaande uit 2,2 inch VUSION-etiketten en de bijbehorende cloud-infrastructuur met centraal, brancheoverschrijdend beheer.
De elektronische etiketten voor geautomatiseerde prijsetikettering zijn via een cloud- en draadloze infrastructuur verbonden met de centrale administratie, waarmee in real-time op prijsaanpassingen kan worden gereageerd. Dankzij de digitale technologie kunnen ook de processen voor het bijwerken van productstamgegevens grotendeels worden geautomatiseerd binnen het administratiesysteem. Bovendien kunnen met behulp van de flexibele software VUSION Studio diverse use cases in kaart worden gebracht.
Omnichannel strategie voor succesvolle klantenbinding
"De oplossingen van e-shelf-labels passen heel goed bij Mister Spex. We hebben precies het puzzelstukje gevonden dat we zochten voor onze winkels."
Door online oplossingen te integreren in offline retail combineert Mister Spex de voordelen van e-commerce met individueel advies en diensten in de eigen lokale winkels. Op deze manier speelt het bedrijf in op veranderend gebruikersgedrag, want steeds meer klanten zijn digitaal onderweg en verwachten dus ook steeds meer digitale service in de bricks-and-mortar retail. Mister Spex wil de komende jaren verder uitbreiden naar offline retail om klanten individuele service te kunnen bieden. Door de winkels uit te rusten met elektronische prijskaartjes hebben de medewerkers nu voldoende tijd om klanten gedetailleerd productadvies te geven. Bovendien zijn vragen over prijsverschillen tussen de online shop en de winkel niet meer nodig, omdat prijstransparantie nu als vanzelfsprekend kan worden beschouwd. Bezoekers reageren positief op deze veranderingen en zien de digital signage als onderdeel van het winkelconcept, precies zoals Mister Spex had gehoopt.